بازاریابی احساسی emotional marketing

emotional marketing

بازاریابی احساسی، کم هزینه و کارآمد

این روزها در حوزه بازاریابی، یک مفهوم جدید به نام بازاریابی احساسی ظهور کرده است. بازاریابی احساسی از جدیدترین و مهم ترین روش های بازاریابی در دنیاست که با هدف ایجاد روابط عاطفی بین شرکت و مصرف کننده و به دور از تبلیغات رسانه ای برای او برنامه ریزی شده است. بازاریابی احساسی به مطالعه چگونگی تحریک احساسات در افراد و تهییج آنان برای خرید یک کالا یا خدمت خاص می-پردازد. مطالعات اخیر نشان می دهد چگونه انتخاب ها و تصمیمات خرید، نتیجه تجزیه و تحلیل های دقیق جنبه های عقلانی و احساسی است. ادبیات روانشناسی دریافته شرایط احساسی، همه مراحل تصمیم گیری در فرآیند خرید را تحت تاثیر قرار می دهد و احساسات، نقشی کلیدی در هر نوع تصمیم تجاری یا اجتماعی دارد.
امروزه عوامل احساسی به عنوان جنبه های کلاسیک رفتار خرید مشتری حائز اهمیت هستند. سازمان ها تمایل دارند با مشتریان خود، کانال های احساسی همراه با اعتماد و همکاری دو جانبه ایجاد کنند. در شرایط کنونی، مهم ترین جنبه برای فروش محصول، رابطه ای است که مشتری با نام تجاری برقرار می کند و در کنار آن، احساسات وی که با محصول یا خدمت، در ارتباط است. 


5 دلیل اصلی خرید احساسی
هنگامی که شما محرک های احساسی بازاریابی که باعث خرید می شوند را بشناسید، بی شک می توانید فروش بیشتری داشته باشید و مشتریان مشتاق بیشتری را پیدا کنید. اگر فکر کنید مردم آنچه نیاز دارند را می  خرند، سخت در اشتباه هستید! مردم آنچه را که دوست دارند می خرند. نیازها با منطق هدایت می شوند، در حالی که خواسته ها بر اساس احساسات. در واقع ما آنچه را که می خواهیم می خریم، باور نمی کنید؟ چه کسی به ماشین شاسی بلند لوکس نیاز دارد؟ واقعا یک نوجوان چه نیازی به یک تلفن همراه دو میلیون تومانی و یا شلوار جین ۲۰۰ هزار تومانی دارد؟ هر روز ما کالاهایی می خریم که دوست داریم آنها را داشته باشیم تا کالاهایی که واقعا به آنها نیاز داریم. به اشتباه، بازار خود را برای کسانی که نیازمند محصول شما هستند، طرح ریزی نکنید. بهترین بازار هدف برای شما افرادی هستند که محصول شما را می خواهند، حال یا به آن نیاز دارند یا ندارند. تا زمانی که آنها محصول شما را بخواهند ممکن است آن را بخرند. 
نیازهای ما منطقی و واقعی هستند. به عنوان انسان، ما نیازهای جسمی و احساسی داریم و ارضای آنها، نیازها و خواسته های ما را هدایت می کند. خواسته های ما با احساساتمان در ارتباط مستقیم هستند. پنج مورد از قوی ترین احساسات ما بسیاری از انتخاب های ما را کنترل می کنند. اگر شما دلایل احساسی مشتریان خود را در هنگام خرید بدانید، بهتر می توانید آن احساسات را مورد هدف قرار داده و روی آنها کار کنید.


عشق
مشتریان شما عاشق چه چیزی هستند؟ این ممکن است شامل شریک زندگی، خانواده، حیوانات خانگی، کسب و کار، حرفه، فرهنگ، سرگرمی، کتاب و ... باشد. آیا آنها از شما برای کسی یا چیزی که عاشقش هستند، خرید می کنند؟ اگر چنین است چگونه می توانید آن عشق را شناسایی و افراد را با همان عشق ترغیب کنید؟ عشق یک احساس قدرتمند است. زمانی که ما عاشق می شویم کارهای عجیب و غریب انجام دهیم. مردم، عزیزان خود را با هدیه های زیبا و گران قیمت خوشحال می کنند. آنها ممکن است به نام عشق آهنگ بسازند، شعر بسرایند یا سختی های بزرگ را تحمل کنند. مردم حتی برای عشق ورزیدن به یک حیوان خانگی کارهای عجیب انجام می دهند. عشق به یک عادت یا سرگرمی، هنر و فرهنگ می تواند هیجان مردم را تا جایی برانگیزد که مبالغ هنگفتی در راه رسیدن به این علاقه و رشد آن خرج کنند.


غرور
بسیاری از خریدهای ما به دلیل به وجود آمدن احساس غرور و افتخار است. چرا همسایه شما یک تلویزیون بزرگ تر از تلویزیون شما می خرد؟

وقتی یک ماشین جدید می خرید اولین باری که با آن به خانه می آیید چه احساسی دارید؟ حتما احساس غرور و به خود بالیدن، پس با به وجود آوردن احساس غرور در مخاطب، می توان در فروش کالا موفق بود.


احساس گناه
اغلب ممکن است دانستن دلیل واقعی این که چرا کسی کالایی جدید خریداری می-کند، پولی سرمایه گذاری می کند یا هدیه ای می دهد سخت باشد؛ عشق است یا گناه؟ جای تعجب دارد، آیا گناه باعث هزینه کردن برای عید نوروز، روز مادر و ... است؟ آیا گناه ناشی از عدم خرید می تواند باعث برانگیختن مخاطبان شما به خرید شود؟ آیا این عشق و یا گناه است که هنگام ترتیب دادن مراسم خاکسپاری کسی که دوستش داریم از ذهن ما می گذرد؟ بنابراین بعضی مواقع این رهایی از احساس گناه است که باعث خرید می شود.


ترس
ترس قدرتمند ترین هدایت کننده رفتار و اعمال بشر است. احتمالا این احساس بیش از هر احساس دیگری به زنده ماندن انسان ها کمک کرده است. ما ترس از حیوانات وحشی، آتش سوزی و هجوم اقوام را یاد گرفته ایم. اما ترس چگونه می تواند مخاطبان شما را به سمت خرید سوق دهد؟ مثلا عدم خرید ممکن است آنها را با ریسک مواجه کند و به نوعی باعث از دست رفتن فرصت هایشان شود و یا آنها را به دردسر اندازد و این ترسِ از گرفتن تصمیم اشتباه است. حال چگونه می توانید با استفاده از این ترس آنها را ترغیب کنید از شما خرید کنند؟ چرا مردمی که مزایای تناسب اندام و خطرات ناشی از اضافه وزن را می دانند بعد از یک حمله قلبی رژیم غذایی خود را تغییر می دهند و ورزش را شروع می کنند؟ دلیل آن ترس است ، ترس از مردن.


طمع
طمع خوب است. در بازاریابی قانونی است که می گوید " به حریص بفروشید، نه به نیازمند" حریص همیشه بیشتر می خواهد و برای طمع خود پول می پردازد. کسی که نیاز دارد فقط برای رفع نیازش کالایی را می خواهد. اگر می خواهید به نیازمند کمک کنید به خیریه بروید! و برای فروش به دنبال طماع باشید.
انسان ها در اکثر موارد به دلیل خواسته های عاطفی و احساسی خرید می کنند، پس زمانی که در استراتژی بازاریابی و فروش، بر روی احساسات مخاطبان خود تمرکز کنید قطعا موفق تر خواهید بود. به عبارت بهتر، استراتژی بازاریابی احساسی در توسعه بازار شما بسیار کمک کننده خواهد بود.

منبع:ماهنامه تجارت طلایی

/ 0 نظر / 5 بازدید